Deze lieflijke scene van een besneeuwde landweg is geschilderd door de Engelse landschaps- en marineschilder Arthur Royce Bradbury (1892-1977). Op de achterkant van het doek staat de precieze plaats waar het kunstwerk is gemaakt, Sandbanks Poole in het Zuid-Engelse Dorset.
Tegenwoordig wordt deze smalle, zanderige landtong die ongeveer anderhalve kilometer de zee insteekt, door de Britse jet set bevolkt. Het wordt ook wel het ‘Palm Beach’ van Groot-Brittannië genoemd.
Dat was ooit anders. De drie meter hoge zandstrook, door de getijden ontstaan, was eeuwenlang onvruchtbaar en dus onbewoonbaar. Totdat deze woestenij waar weer en wind vrij spel hadden, ergens in de 19e eeuw, ontdekt werd door het opkomend strandtoerisme. Pal na de Eerste Wereldoorlog werd door gedemobiliseerde soldaten een weg over de strook aangelegd, waardoor de zandstrook op de wereld aangesloten werd. Beetje bij beetje kwam het toerisme op gang.
Zover was het nog niet toen Royce Bradbury dit landelijke schilderij maakte.
Je zou het bij zo’n vredelievend tafereel niet verwachten, maar de maker was een rijk gedecoreerde oorlogsheld. Met zijn bataljon vocht hij in de meest bloederige veldslagen van de Eerste Wereldoorlog.
Als jonge luitenant maakte Royce Bradbury de Slag om de Marne, de Slag om de Aisne, Festubert en Messines mee. In die tijd maakte hij tekeningen van soldaten in loopgraven en gevechtshandelingen die vervolgens gepubliceerd werden in ‘The Sphere’, een Britse krant met veel illustraties, vooral van krijgsverrichtingen.
De schetsen en tekeningen zijn nog steeds te zien in het Imperial War Museum in Londen, evenals het uniform van de schilderende luitenant. Zijn kleding wordt nu door een wassen pop gedragen. De vele onderscheidingen zijn merkwaardigerwijs in de zakken van zijn legeruniform opgeborgen.
Arthur Ryce Bradbury ging na de Eerste Wereldoorlog als illustrator werken. Bij een pottenbakkerij waar hij zich toelegde op aanzienlijk vreedzamere taferelen.
Dit kunstwerk dateert uit 1939 en is dus gemaakt aan de vooravond van die tweede, afschuwelijke oorlog, waarin de schilder opnieuw naar het front moest. En het rustieke Sandbanks Poole, zijn woonplaats, veranderde tijdelijk in een groot fort, met bunkers en afweergeschut. Bedoeld om een mogelijke Duitse invasiemacht af te schrikken.
