Niet alleen de 19e eeuwse romantici lieten zich inspireren door het werk van 17e eeuwse kunstenaars. Ook in onze tijd worden er nog steeds ‘klassieke’ Hollandse winterlandschappen geschilderd.
Neem nou de kunstschilder Piet Arends (1918-1986) die getrouwd was met Christine van Vlaardingen, een telg van een bekende kunstenaarsfamilie. Bijna iedereen in die familie schilderde, vele generaties lang. Piet specialiseerde zich volledig in 17e eeuwse onderwerpen. Vanuit die traditie schilderde hij vaak op paneel.
Bijzonder aan het hier vertoonde schilderij is de wijze waarop de vrouw met de blauwe mantel, in het centrum van het schilderij, is afgebeeld. Ze is weergegeven op de wijze waarop de Haagse impressionist Louis Apol (1850-1936) het liefst mensen afbeeldde. Als eenzame figuren, schimmen bijna, die je vanaf de rugzijde door de sneeuw ziet ploeteren. Apol verzette zich tegen de ‘brave’ Hollandse schildertrant van zijn tijdgenoten, die gebaseerd was op die van kunstenaars uit de Gouden Eeuw.
Klaarblijkelijk is Piet Arends, wellicht onbewust, zijlings door de Haagse impressionist beïnvloedt. Waardoor hij aan zijn 17e eeuwse winterlandschap van een 19e eeuws element toevoegt. Daardoor is hij dus niet helemaal zuiver in de leer.
Hoe dan ook, Piet Arends was wel helemaal ’thuis’ in de Gouden Eeuw. Letterlijk, want hij woonde en werkte in Amsterdam en wist zich dus voortdurend omringd door eeuwenoude monumenten.