Als talentvolle jonge man trok Johannes Hessel Brolsma (1909-1990) vanuit zijn geboortestad Groningen naar Amsterdam, waar hij opgeleid werd aan de kunstacademie.
Zijn bekendheid ontleent hij aan zijn winterlandschappen, geschilderd in een mengvorm van een impressionistische en romantische stijl.
Naast kunstschilder was Brolsma ook restaurateur. In 1957 liep hij rond op een oude meubelveiling in zijn woonplaats Ede. Zijn oog viel op een zwaar beschadigd, donker schilderij, waarvan het linnen vrijwel vergaan was en vol gaten zat en waarvan de verf deels was afgebladderd. Het werk, zo werd hem verteld, had 100 jaar op de zolder van een koetshuis in Rotterdam gestaan voordat het in Ede op de veiling kwam.
Brolsma kocht het voor een paar tientjes, nam het mee naar huis, onderzocht het eerst nauwkeurig en restaureerde het daarna liefdevol.
Ik zag op internet dat het schilderij in 2017 op een internationale veiling te koop werd aangeboden. Voor een enorm bedrag. Het kunstwerk, zo lees ik, dateert uit 1638 en heet ‘Vrouwe Justitia die de Onschuldigen beschermt’. Het schilderij oogt ‘gaaf’. Ik weet niet of de koper en huidige bezitter dit weet. Maar het kunstwerk is gemaakt door één meester, maar twee, Het schilderij is het resultaat van een prachtige samenwerking, dwars door de eeuwen heen, tussen de oorspronkelijke schepper, de 17e eeuwse schilder Hendrick Bloemaert èn de 20ste eeuwse restaurator Johannes Hessel Brolsma.