Jurriën M. Beek (1879-1965) was een begenadigde Nederlandse kunstschilder die, als kunsthandelaar, zijn eigen werk verkocht. Hij combineerde kennelijk een artistiek en een zakelijk talent.
Hij schilderde landschappen, stillevens, portretten en zeegezichten en liet zich daarbij, naar eigen zeggen, inspireren door de 19e eeuwse landschapsschilder Koekkoek.
Dat leverde bijzondere schilderijen op, waarbij hij de stijl die in zijn eigen tijd populair was, het expressionisme, verbond aan de romantiek van de 19e eeuwse landschapschilders. Terwijl de romantici met hun werken diepe algemeen menselijke gevoelens wilden uitdrukken (en de natuur als een manifestatie daarvan zagen), probeerden expressionistische schilders hun persoonlijke emoties, gevoelens en waarnemingen op het doek te brengen. Anders dan hun romantische voorgangers, lijkt de werkelijkheid op expressionistische schilderijen enigszins vervormd. Het kunstwerk is immers een persoonlijk manifest en geen lofzang op de grootsheid van de natuur.
Op dit werk van Jurriën M. Beek zijn, behalve de sporen van de romantiek en het expressionisme, ook die van een derde kunststroming zichtbaar, die van de ‘Haagse School’ (die sterk beïnvloed was door het impressionisme). Kijk maar naar de wijze waarop het huis, de bomen en de mensen zijn afgebeeld. Het schilderij van Jurriën M. Beek verenigt dus drie kunststromingen.
Jurriën M. Beek werd in Arnhem geboren en woonde daar tot 1929. In die periode schilderde hij vooral landschappen, portretten en stillevens. Ook maakte hij grote wandschilderingen, zoals in de filmzaal van de inmiddels verdwenen Arnhemse bioscoop ‘Flora’.
In 1929 verhuisde hij naar Scheveningen en voegde daar zeegezichten aan zijn oeuvre toe.
Vervolgens woonde hij lange tijd in Den Haag op het Noordeinde, waar hij menigmaal vanachter het raam van zijn atelier op de tweede verdieping straatgezichten schilderde. Vooral tijdens de koude winter van 1947. Als het schilderij af was en de inspiratie uitgewerkt, verplaatste hij het kunstwerk vervolgens, als goed handelsman, naar de etalage van zijn winkel, op de begane grond.