Craquelé is niet alleen problematisch voor schilderijen. Kijk maar op de website van ‘Schoonheidsinstituut 100% beauty’. We lezen hier tot onze verbazing dat de hele mensheid last heeft van craquelé, zeker toen door de Corona-epidemie veel beauty salons noodgedwongen gesloten waren. “Iedereen heeft het nu over die craquelé lijntjes op de wangen en rond de ogen die opeens wel heel erg zichtbaar zijn geworden.”
Maar niet getreurd, de mensheid boft, want het Schoonheidsinstituut weet raad:
“Die craquelé lijntjes hebben te maken met een vochtgebrek in de huid. Met alle Corona stress, koude buiten en verwarming binnen en hun favo behandeling die even niet door kon gaan, is dat eigenlijk wel heel logisch om te horen. Tijd om de huid extra te ondersteunen. Dat doen we van buitenaf, maar ook van binnenuit!”Een goed werkzaam hyaluron serum, een hydraterende oogverzorging en misschien kun je jouw omega supplement even tijdelijk verhogen. Wanneer je jouw lichaam wat meer beschermende olie aanbiedt, kun je beter het vocht in de huid vast houden.”
Voor zover de schoonheidskunst in haar strijd tegen veroudering. Maar craquelé is ook in de schilderkunst een ouderdomsverschijnsel.
Het zijn kleine barstjes in het schildersdoek die in de loop van de tijd ontstaan. Verf en vernis verliezen elasticiteit en de verflagen breken los van elkaar of zelfs van de ondergrond. Dat leidt dan tot kleine scheurtjes of barstjes. Maar craquelé kan ook ontstaan door een fout van de schilder, bijvoorbeeld bij een onjuiste verhouding tussen bindmiddel en pigment.
Veroudering is ‘big business’, niet alleen voor beauty salons met hun vochtinbrengende crèmes, maar ook voor vervalsers. Anders dan schoonheidsspecialistes, zijn vervalsers juist uiterst bekwaam in het actief aanbrengen van craquelé. Daardoor krijgt een gloednieuw schilderij de uitstraling van een oeroud meesterwerk. Dat vervolgens voor een aanmerkelijk hogere prijs verkocht kan worden. Vervalsers gaan daarbij op een andere manier te werk dan schoonheidsspecialistes. Zij proberen uitdroging juist te versnellen door de nog natte verflaag veel te vroeg in de vernis te zetten. Of door een schildersdoek opgerold in de oven te verwarmen, waardoor er door uitdroging barstjes in de verf ontstaan.
Hoe dan ook, terwijl ‘Schoonheidsinstituut 100% beauty’ het verouderingsproces van de mensheid met ingenieuze middelen te lijf gaat, ben ik dik tevreden met dit door de tijd getekende schilderij. Als het tenminste echt oud is…